تبليغات سياسي 1
عوامل مؤثر در افزايش تاثير پيام : 1- منبع پيام  2- ماهيت پيام  3- ويژگي مخاطبان 
1- منبع پيام يا ارتباط گر : كسي كه آغازگر ارتباط و فرستنده پيام است  .
ويژگيهاي منبع پيام يا ارتباط گر : 1- جذابيت ارتباط گر  2-  اعتبار منبع  3- قدرت ارتباط گر 
الف ) جذابيت ارتباط گر : به 3 صورت امكان پذير است و ممكن ميباشد : 1- همانندي و مشابهت  2- آشنائي   3- محبوبيت .
- همانندي و مشابهت ميتواند بصورت فكري و ايدئولوژي ، جنسيت ، صميميت ، شغل ، تحصيلات و غيره وجود داشته باشد .
- آشنائي و چهره شناخته شده نيز از انواع جذابيت است . معمولا افراد بيشتر تحت تاثير چهره هاي آشنا ، مشهور و سرشناس قرار ميگيرند و هرچه اين شهرت و آشنائي بيشتر باشد و مثبت تر ؛ تأثير پذيري بيشتر است .
- محبوبيت ، گاهي در مسائل سياسي بيشتر به چشم مي خورد . ايجاد محبوبيت در جذب و تاثير ارتباط مؤثر است و به خاطر همين محبوبيت مردم به حرف هاي وي توجه دارند و اين شخص نيز به اهداف خود مي رسد .
ب)  اعتبار منبع :  منبع پيام بايد معتبر باشد كه اين اعتبار خود به عواملي چون : ظاهر و تخصص فرد و نيز قابل اعتماد بودن وي بستگي دارد . 
ج) قدرت : براي كنترل و اداره كردن به قدرت نياز است . آنكه در رأس كاري قرار دارد ، خواه ناخواه اين قدرت را دارد . قدرت باعث تأثيرگذاري بيشتر ميشود ، مثل قدرت پدر در خانواده يا قدرت صدور بخشنامه و دستورالعمل در ادارات و سازمان ها . اين تأثير پذيري با زور و اجبار و يا ميل و رغبت انجام ميگردد .بايد توجه داشت در هر محيطي قدرتي وجود دارد كه  محيط را در كنترل خود دارد . ژاك الول جامعه شناس فرانسوي معتقد است : " مبلغ تكنسين جامعه است "  كنترل كننده جامعه است . 
2- ماهيت پيام : 
ماهيت پيام در 3 وضعيت قابل بررسي است :  
     الف ) ساختار پيام     ب) كشش يا جاذبه پيام       ج) سبك پيام 
الف ) ساختار پيام :  ساختار پيام بايد : 1- روشن و گويا باشد ؛ يعني اينكه پيام مبهم نباشد تا مخاطب در سطوح مختلف معلومات ، دانش و جايگاه اجتماعي بتواند پيام را دريافت كند 2- در ارسال پيام دقت كند كه ابتدا پيام خوب را رائه دهد و سپس پيام بد را 3- پيام ارسالي بايد دوسويه باشد زيرا پيام هاي يكسويه حالت آمرانه و خشن دارند و باعث واكنش تند و منفي مخاطب مي شود . 
ب)  سبك پيام :   سبك پيام در نحوه ارائه پيام تاثير گذار است و اين سبك بايد روشن گويا و قابل فهم و حتي المقدور ماندگار باشد مثل كاريكاتور . 
     پيام بايد روشن باشد ؛ يعني قابل فهم باشد و نيازي به پيش زمينه هاي فكري نداشته باشد بويژه براي عامه و مخاطباني كه در هر سطح تحصيلي و سني كه هستند قابل درك باشد .
   تـــكرار باعث يادگـــيري بيشتر مي شود اما تــكرار زياد باعث " بازپس زدگي " و به اصطلاح  "  بوم رنگ " را ايجاد ميكند . 
ج ) كشش يا جاذبه پيام : پيام بايد در زمان مناسب و به خوبي ارائه شود تا باعث جذابيت و كشش در مخاطب شود . جذابيت پيام به چند صورت امكان پذير است : 
   تهديد آميز بودن پيام : گاهي اوقات بر حسب مورد ، ترس و تهديد در پيام باعث كشش و جذابيت ميشود مثل پيام هاي ترساننده از بيماري ايدز يا اعتياد و يا امراض ديگر . 
   منطق و عقلانيت در پيام : هر چه پيام منطقي تر و عقلاني تر باشد ، جذابيت بيشتري دارد . 
   سادگي و صراحت در پيام : صراحت و سادگي پيام جذابيت پيام را افزايش ميدهد .
   تحريك كنندگي : پيام هايي كه احساسات افراد را برانگيخته و تحريك نمايد جذاب نيز ميباشند . 
3 – ويژگي مخاطبان : 
فرستندگان پيام بر اساس تأثير بيشتر پيام بايد ويژگيهاي مخاطبان را در نظر بگيرند .
 برخي از ويژگيهاي پيام عبارتند از : الف - جنسيت  ب - عزت نفس  ج - تجربه پيشين . 
الف ) جنسيت : دانيل لرنر و ساندرا در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند كه تاثير پيام بر روي خانم ها بسته به جامعه و طرز تفكري كه در جامععه غالب است و نحوه تربيت و نگاه خانواده و ... بيشتر است . زيرا زن ها بيشتر از مرد ها  احساسي هستند و لذا زودتر تحت تأثير قرار ميگيرند . 
ب) عزت نفس :  خيلي ها معتقدند كه ؛  آدم ها با توجه به طرز فكر ي كه دارند و باورو ايماني كه به خود و انديشه خود دارند و با استدلالهاي خودشان فكرشان درست تر ، عقلاني تر و بهتر است ، تصميم گيري و عمل ميكنند . كساني كه عزت نفس بالايي دارند چون فكر ميكنند ، و در واقع به موضوعات با تامل و انديشه برخورد ميكنند لذا كمتر تحت تأثير قرار ميگيرند و البته كمتر هم تغيير رأي مي دهند . لذا پيامهاي ارسالي براي اين افراد بايد مستدل و منطقي باشند . 
ج) تجربه پيشين : افراد بسته به محيط هايي كه بزرگ شده اند و تجربه اندوخته اند در دريافت پيام متفاوت عمل ميكنند . تجربه پيشين افراديكه در محيط هاي پر سر و صدا بزرگ شده اند نسبت به آنها كه  در محيطي آرام رشد كرده اند ؛ اخلاق و رفتار متفاوت تري دارند و در برابر پيام عكس العمل مختلف نشان مي دهند . لذا بايد در ارسال پيام ، تجربه پيشين افراد را در گروههاي متفاوت مد نظر قرار داد .
اشتراک در:
نظرات پیام (Atom)


هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر