۱۳۸۷ دی ۲۶, پنجشنبه

تبليغات سياسي / قسمت اول / عوامل مؤثر بر افزايش تاثير پيام

تبليغات سياسي 1
عوامل مؤثر در افزايش تاثير پيام : 1- منبع پيام 2- ماهيت پيام 3- ويژگي مخاطبان
1- منبع پيام يا ارتباط گر : كسي كه آغازگر ارتباط و فرستنده پيام است .
ويژگيهاي منبع پيام يا ارتباط گر : 1- جذابيت ارتباط گر 2- اعتبار منبع 3- قدرت ارتباط گر
الف ) جذابيت ارتباط گر : به 3 صورت امكان پذير است و ممكن ميباشد : 1- همانندي و مشابهت 2- آشنائي 3- محبوبيت .
- همانندي و مشابهت ميتواند بصورت فكري و ايدئولوژي ، جنسيت ، صميميت ، شغل ، تحصيلات و غيره وجود داشته باشد .
- آشنائي و چهره شناخته شده نيز از انواع جذابيت است . معمولا افراد بيشتر تحت تاثير چهره هاي آشنا ، مشهور و سرشناس قرار ميگيرند و هرچه اين شهرت و آشنائي بيشتر باشد و مثبت تر ؛ تأثير پذيري بيشتر است .
- محبوبيت ، گاهي در مسائل سياسي بيشتر به چشم مي خورد . ايجاد محبوبيت در جذب و تاثير ارتباط مؤثر است و به خاطر همين محبوبيت مردم به حرف هاي وي توجه دارند و اين شخص نيز به اهداف خود مي رسد .
ب) اعتبار منبع : منبع پيام بايد معتبر باشد كه اين اعتبار خود به عواملي چون : ظاهر و تخصص فرد و نيز قابل اعتماد بودن وي بستگي دارد .
ج) قدرت : براي كنترل و اداره كردن به قدرت نياز است . آنكه در رأس كاري قرار دارد ، خواه ناخواه اين قدرت را دارد . قدرت باعث تأثيرگذاري بيشتر ميشود ، مثل قدرت پدر در خانواده يا قدرت صدور بخشنامه و دستورالعمل در ادارات و سازمان ها . اين تأثير پذيري با زور و اجبار و يا ميل و رغبت انجام ميگردد .بايد توجه داشت در هر محيطي قدرتي وجود دارد كه محيط را در كنترل خود دارد . ژاك الول جامعه شناس فرانسوي معتقد است : " مبلغ تكنسين جامعه است " كنترل كننده جامعه است .
2- ماهيت پيام :
ماهيت پيام در 3 وضعيت قابل بررسي است :
الف ) ساختار پيام ب) كشش يا جاذبه پيام ج) سبك پيام
الف ) ساختار پيام : ساختار پيام بايد : 1- روشن و گويا باشد ؛ يعني اينكه پيام مبهم نباشد تا مخاطب در سطوح مختلف معلومات ، دانش و جايگاه اجتماعي بتواند پيام را دريافت كند 2- در ارسال پيام دقت كند كه ابتدا پيام خوب را رائه دهد و سپس پيام بد را 3- پيام ارسالي بايد دوسويه باشد زيرا پيام هاي يكسويه حالت آمرانه و خشن دارند و باعث واكنش تند و منفي مخاطب مي شود .
ب) سبك پيام : سبك پيام در نحوه ارائه پيام تاثير گذار است و اين سبك بايد روشن گويا و قابل فهم و حتي المقدور ماندگار باشد مثل كاريكاتور .
پيام بايد روشن باشد ؛ يعني قابل فهم باشد و نيازي به پيش زمينه هاي فكري نداشته باشد بويژه براي عامه و مخاطباني كه در هر سطح تحصيلي و سني كه هستند قابل درك باشد .
تـــكرار باعث يادگـــيري بيشتر مي شود اما تــكرار زياد باعث " بازپس زدگي " و به اصطلاح " بوم رنگ " را ايجاد ميكند .
ج ) كشش يا جاذبه پيام : پيام بايد در زمان مناسب و به خوبي ارائه شود تا باعث جذابيت و كشش در مخاطب شود . جذابيت پيام به چند صورت امكان پذير است :
تهديد آميز بودن پيام : گاهي اوقات بر حسب مورد ، ترس و تهديد در پيام باعث كشش و جذابيت ميشود مثل پيام هاي ترساننده از بيماري ايدز يا اعتياد و يا امراض ديگر .
منطق و عقلانيت در پيام : هر چه پيام منطقي تر و عقلاني تر باشد ، جذابيت بيشتري دارد .
سادگي و صراحت در پيام : صراحت و سادگي پيام جذابيت پيام را افزايش ميدهد .
تحريك كنندگي : پيام هايي كه احساسات افراد را برانگيخته و تحريك نمايد جذاب نيز ميباشند .
3 – ويژگي مخاطبان :
فرستندگان پيام بر اساس تأثير بيشتر پيام بايد ويژگيهاي مخاطبان را در نظر بگيرند .
برخي از ويژگيهاي پيام عبارتند از : الف - جنسيت ب - عزت نفس ج - تجربه پيشين .
الف ) جنسيت : دانيل لرنر و ساندرا در تحقيقات خود به اين نتيجه رسيدند كه تاثير پيام بر روي خانم ها بسته به جامعه و طرز تفكري كه در جامععه غالب است و نحوه تربيت و نگاه خانواده و ... بيشتر است . زيرا زن ها بيشتر از مرد ها احساسي هستند و لذا زودتر تحت تأثير قرار ميگيرند .
ب) عزت نفس : خيلي ها معتقدند كه ؛ آدم ها با توجه به طرز فكر ي كه دارند و باورو ايماني كه به خود و انديشه خود دارند و با استدلالهاي خودشان فكرشان درست تر ، عقلاني تر و بهتر است ، تصميم گيري و عمل ميكنند . كساني كه عزت نفس بالايي دارند چون فكر ميكنند ، و در واقع به موضوعات با تامل و انديشه برخورد ميكنند لذا كمتر تحت تأثير قرار ميگيرند و البته كمتر هم تغيير رأي مي دهند . لذا پيامهاي ارسالي براي اين افراد بايد مستدل و منطقي باشند .
ج) تجربه پيشين : افراد بسته به محيط هايي كه بزرگ شده اند و تجربه اندوخته اند در دريافت پيام متفاوت عمل ميكنند . تجربه پيشين افراديكه در محيط هاي پر سر و صدا بزرگ شده اند نسبت به آنها كه در محيطي آرام رشد كرده اند ؛ اخلاق و رفتار متفاوت تري دارند و در برابر پيام عكس العمل مختلف نشان مي دهند . لذا بايد در ارسال پيام ، تجربه پيشين افراد را در گروههاي متفاوت مد نظر قرار داد .

هیچ نظری موجود نیست: